מרובעים - פירוק של הסולם לארבעת הדרגות הבסיסיות של הסולם.
הדרגות: 1 , 3 , 5 , 7
הדרגות הראשונה,השלישית והחמישית הינן הבסיס של כל אקורד, ואליה הוספנו את הדרגה השביעית.
ניתן באמצעות לימוד המרובעים על בוריין לאלתר על בסיס פירוקי אקורדים. ז"א, נאלתר לפי המרובעים של כל אקורד בשיר.
לדוגמה: נניח ויש לנו מהלך אקורדים כזה:
D / G / A
נאלתר מרובע של רה מג'ור תיבה, לאחר מכן סול מג'ור ולאחר מכן לה מג'ור.
אלתור שכזה מאוד נפוץ בג'אז, בלוז ועוד כל מיני ז'אנרים.
ע"י חלוקה לחמש תבניות קבועות, נוכל לזכור איך לפרק כל אקורד לארבעת דרגותיו, על כל צוואר הגיטרה.
בעמוד זה נראה איך נראה פירוק אקורד של סולם 7,
על מנת לפרק אקורד מינורי \ מג'ורי \ מוקטן \ מוגדל, יש לשנות את התבנית בהתאם לצלילי הסולם.
בתרגולים ללימוד המרובעים יש לזכור טוב היכן נמצא צליל השורש (הדרגה הראשונה), כי כך נדע איך להתאים את התבנית לסולם.
ה - 0 מסמל את המקום שיש לפרוט בגיטרה, כל 0 שמתחתיו יש קו תחתון מסמל את צליל השורש, ז"א הדרגה הראשונה בסולם.
שם האקורד תמיד יהיה גם הדרגה הראשונה של הסולם (פרט להיפוכים) . לדוגמה: אקורד סול מג'ור (G):
סול הינו הדרגה הראשונה של הסולם.
תמיד חשוב לדעת היכן נמצאת הדרגה הראשונה של הסולם גם כי היא נשמעת הכי טוב, וגם כי כך נדע להתאים את התבנית לאלתור.
:תבנית ראשונה
fr1 fr2 fr3 fr4 fr5 fr6 e|---|-0-|---|---|---|-0-| B|---|-0-|---|---|-0-|---| G|---|---|-0-|---|---|---| D|---|-0-|---|-0-|---|---| A|-0-|---|---|-0-|---|---| E|---|-0-|---|---|---|---|תבנית שנייה:
e|---|---|-0-|---|---|---| B|---|-0-|---|-0-|---|---| G|---|---|-0-|---|---|---| D|-0-|---|---|---|-0-|---| A|-0-|---|---|-0-|---|---| E|---|---|-0-|---|---|---|תבנית שלישית:
e|-0-|---|---|-0-|---|---| B|---|-0-|---|---|---|---| G|-0-|---|---|-0-|---|---| D|---|---|-0-|---|---|---| A|---|-0-|---|-0-|---|---| E|-0-|---|---|-0-|---|---|תבנית רביעית:
e|---|-0-|---|---|-0-|---| B|---|---|---|-0-|---|---| G|---|-0-|---|-0-|---|---| D|-0-|---|---|-0-|---|---| A|---|-0-|---|---|---|---| E|---|-0-|---|---|-0-|---|תבנית חמישית:
e|---|-0-|---|-0-|---|---| B|-0-|---|---|-0-|---|---| G|-0-|---|---|---|---|---| D|-0-|---|---|-0-|---|---| A|---|---|-0-|---|---|---| E|---|-0-|---|-0-|---|---|
דוגמאות
נניח ואני רוצה לאלתר על הסולם בבסיס דו בתבנית הרביעית אז אני אאלתר כך:e|---|-3-|---|---|-6-|---| B|---|---|---|-5-|---|---| G|---|-3-|---|-5-|---|---| D|-2-|---|---|-5-|---|---| A|---|-3-|---|---|---|---| E|---|-3-|---|---|-6-|---|
(וזאת משום שאני יודע שהשריג השלישי במיתר ה 5 הוא דו (וגם השריג החמישי במיתר 3
וכל הצלילים הללו יתאימו וישמעו מצוין
אם הייתי רוצה לנגן את אותו סולם בתבנית החמישית (ז"א) במקום אחר בגיטרה
אז הייתי מאלתר כך:
e|---|-6-|---|-8-|---|---| B|-5-|---|---|-8-|---|---| G|-5-|---|---|---|---|---| D|-5-|---|---|-8-|---|---| A|---|---|-7-|---|---|---| E|---|-6-|---|-8-|---|---|(וזאת משום שאני יודע שהשריג השמיני במיתר 6 הוא דו (וכך גם השריג ה 5 במיתר 3
:בתבנית הראשונה אז אני אאלתר כך ,G7 דוגמה נוספת: נניח ואני רוצה לאלתר על סולם
e|---|-2-|---|---|---|-7-| B|---|-2-|---|---|-6-|---| G|---|---|-4-|---|---|---| D|---|-3-|---|-5-|---|---| A|-2-|---|---|-5-|---|---| E|---|-3-|---|---|---|---|(וזאת משום שאני יודע שהשריג השלישי במיתר 6 הוא סול (וכך גם השריג ה 5 במיתר 4
:אם הייתי רוצה את אותו סולם בתבנית אחרת, לדוגמה השניה, הייתי מאלתר כך
e|---|---|-7-|---|---|---| B|---|-6-|---|-8-|---|---| G|---|---|-7-|---|---|---| D|-5-|---|---|---|-9-|---| A|-5-|---|---|-8-|---|---| E|---|---|-7-|---|---|---|(וזאת משום שאני יודע שהשריג החמישי במיתר 4 הוא סול (וכך גם השריג ה 8 במיתר 2
נגן טוב,ידע את כל התבניות הללו בע"פ,הלימוד חייב להיות אינטנסיבי, ועקשני, עד שיצא לכם מכל החורים, וגם
אם אתם חושבים שאתם טובים בזה, תמיד אפשר לחזור ולתרגל עוד ולהשתפר עוד יותר
את התבניות הללו ניתן קצת לשנות וכך למצוא את התבניות של הסולום המינורי, הסולם המג'ורי, חצי מוקטן
.מוקטן, בנוסף, לכל התבניות ניתן עם הזמן להוסיף את הצליל ה 9, לאחר מכן את ה 6, ואח"כ גם את ה 4