| קצב - משכי זמן | הפסקות | התווים | סימני התק | עוצמת השיר | התווים על צוואר הגיטרה
תווים לגיטרה - תווים לשירים
הקדמה
תווים - שיטת תצוגה לצלילים של יצירות\שירים וכדומה...
גובה הצליל תלוי בתדר שלו. בגיטרה, מה שמבדיל בין כל צליל לצליל הבא אחריו הוא הפרטים (='פסקים'=פסי מתכת).
הפסקים יוצרים הפרדה של חצי טון בין כל צליל לזה שבא אחריו. בכינור לדוגמה, אין פסקים ולכן צריך ללחוץ
בדיוק במקום הנכון. בגיטרה, צריך ללחוץ בין פסי המתכת, ואין משמעות למיקום שנלחץ בין שני פסי מתכת צמודים (יש משמעות ברמות המתקדמות).
הצלילים
ישנם שבעה צלילים דיאטונים (ללא ללא סימני התק = דיאזים\במולים): דו, רה, מי, פה, סול, לה, וסי.
באנגלית, התווים מסומנים ע"י אותיות:
A = לה
B = סי
C = דו
D = רה
E = מי
F = פה
G = סול
בנוסף, בגיטרה ישנם עוד חמישה צלילים:
דו# = רהb
רה# = מיb
פה# = סולb
סול# = להb
לה# = סיb
שימו לב! בין כל צליל דיאטוני לבא אחריו יש רווח של טון, פרט לבין מי לפה ובין סי לדו, שבינם יש חצי טון רווח. הדרך הטובה ביותר להמחיש את זה היא להסתכל על השחורים והלבנים בקלידים:
שימו לב שבין מי לפה ובין סי לדו אין שחור באמצע, וכך רואים שהרווח הוא חצי טון.
משקל השיר
בתחילת כל חמשה (שורת תווים) מצוין משקל הנגינה. המשקל מסומן ע"י 2 מספרים. המספר העליון מסמל
את מספר הפעימות שיהיה בכל תיבה, והמספר התחתון מסמל את משך הזמן של פעימה אחת.
המשקל הנפוץ ביותר הוא ארבע על ארבע, ז"א, ארבע פעימות של רבע בכל תיבה. נראה כך:
- הסימן הזה מורה על משקל של 4 על 4
משקלים נוספים: 2\4, 3\4 (ואלס), 3\8, ועוד...
תיבה
תיבות מופרדות ע"י קו אנכי על החמשה, וכל תיבה מכילה אורך צלילים בהתאם למשקל השיר
לדוגמה: שיר שיתנגן במשקל של 4 על 4, כל תיבה תכיל ארבע רבעים בסה"כ.
שיר שיתנגן במשקל של 3 על 4, כל תיבה תכיל 3 רבעים בסה"כ.
אקדם - תיבה בלתי שלמה המופיעה בתחילת השיר.
חזרה על תיבה או על חלק בשיר
הסימן מורה לחזור על הקטע שבין שני חלקי הסימן. במידה ומופיע הסימן רק בסוף השיר, יש לחזור על כל השיר פעמיים.
וולטה (שער) - סימן המורה על חזרה עם סיום שונה. ויש לדלג על הוולטה הראשונה ולנגן את השניה.
ישנו סימן נוסף: כאשר בקטע מסוים רשום D.C. al fine , יש לחזור שוב עד המקום שרשום Fine.
קצב - משכי זמן
במידה ומופיעה נקודה מימין לתו, אז הצליל יוארך בחצי מאורכו.
לדוגמה, תו של רבע ומימינו נקודה, יתנגן רבע + שמינית.
- 'פרמטה' - 'שהי' - סימן להמשכת הצליל ללא ספירה מדויקת. לדוגמה, בשיר שושנה במילה "שושנה" בהתחלה.
קשת - הקשת מקשרת בין שני צלילים לצליל אחד ממושך, ומנגנים רק את הצליל הראשון וממשיכים אותו עד סוף הצליל השני
לדוגמה, בציור הזה ננגן רבע + שמינית בצליל אחד.
טריולה - תו של רבע אחד המחולק לשלושה חלקים שווים, ז"א, פריטה של 3 צלילים שסכומם רבע. מסומן כך:
הפסקות
הפסקות פירושן לא לנגן.
לדוגמה. בתיבה הבאה, הסימן הראשון מורה על הפסקה של 2 רבעים, הסימן השני מראה עוד הפסקה של רבע ואז נגינה של שני שמיניות.
כל זה בתיבה אחת.
התווים
סימני התק
b - במול - מורה על הורדת הצליל בחצי טון
# - מורה על העלאת הצליל בחצי טון
כאשר הסימן מופיע משמאל לתו, הוא תקף לתיבה אחת, כאשר הסימן מופיע בתחילת החמשה הוא תקף לכל השורה (חמשה),
כאשר הסימן מופיע מימין לאקורד, אז כל צלילי האקורד יפעלו לפיו. (יעלו\ירדו חצי טון)
- בכאר - מופיע מימין לתו ומורה על ביטול דיאז\במול לתיבה אחת.
עוצמת השיר
כל שיר מנוגן בעוצמה שונה, שירי ערש בשקט, שירי לכת בקול רם,ויש כאלו בעוצמות משתנות במהלך השיר.
לכן משתמשים בסימני עוצמה, המופיעים תמיד בתחילת השיר.
פיאנו - P - שקט
מצו פיאנו - mP - שקט בינוני
פורטה - F - חזק
מצו פורטה - mF - חזק בינוני
פורטיסימו - FF - חזק מאוד
- קרשצנדו - crescendo - הולך ומתגבר
- דימינואנדו - diminuendo - הולך ושקט
התווים על צוואר הגיטרה
צלילי חמשת הסריגים ראשונים בגיטרה
e||--לה--|-סול#-|--סול-|-פה#--|--פה--|| B||--מי--|-רה#--|--רה--|-דו#--|--דו--|| G||-#דו--|--סי--|-לה#--|--לה--|-סול--|| D||--#סול--|-פה#--|--פה--|--מי--|-רה-|| A||--#רה--|-דו#--|--דו--|--סי--|-לה--|| E||--לה--|-סול#-|-סול--|-פה#--|--פה--||