תוכנית אימונים לגיטרה חשמלית

תוכנית אימונים לגיטרה חשמלית

3.12.2007


ההתחלה | קריאת תווים | אימון אצבעות | תרגול חילופי אקורדים | העשרת ידע וסגנון מוסיקלי | סיכום ותמצית התוכנית

מאת – אבי מזור
גיטריסט בלהקת הבלים מורה לגיטרה (רמת גן), מוסיקאי, מלחין ומעבד
   050-5711610     
  avi_mr@zahav.net.il 
 





ההתחלה
אם פתחתם את המאמר הזה,סביר להניח שאתם גיטריסטים רציניים ומשקיענים 
המחפשים כל פיסת מידע בכדי להתקדם לשלב הבא בנגינה ובמוסיקליות
...שלכם, או שאתם סתם סקרנים – וזאת גם תכונה מבורכת

לרוב כגיטריסטים יש לנו המון המון דברים לעבוד עליהם כגון: תרגול סולמות כאלה או אחרים, תרגול
,טכניקה כמו טפינג, סוויפינג ארפג'ו, 1001 תרגילים ופראזות על הסולמות, חילופי אקורדים
אוברטונים, כן דיסטורשן – לא דיסטורשן... בניית סאונד ואפקטים, קריאת תווים וטאבלטורות,  ומתי נשאר זמן 
!ללמוד איזה שיר , קטע, או אפילו אקורד או סולם חדש? – בקיצור בלאגן

.במאמר הבא אתן מספר עצות כיצד לבנות תוכנית אימונים מקיפה על סמך הידע שכבר רכשתם בנושא הנגינה

?למי מיועדת השיטה

ובכן, התוכנית מיועדת בעיקר לגיטריסטים המתקדמים יותר שיש להם ידע בסולמות ותרגילים 
.שונים. אך גם הזוטרים יותר יוכלו להשליך את העקרונות האלה על הידע שלהם

?"השאלה הראשונה היא "כמה זמן ביום אני צריך להתאמן
התשובה היא מאד פשוטה: אם המטרה שלכם היא להיות מקצוענים או לפחות
 !גיטריסטים טובים לפני שיעברו 50 שנה מאז שהחזקתם לראשונה גיטרה ביד– אז כמה שיותר
.לרוב אני מנגן 4 – 5 שעות ביום לא כולל נגינה עם התלמידים שלי
.רוב התלמידים שלי מנגנים כשעתיים ביום – וניתן לראות את התוצאות וההתקדמות המהירה מאד שלהם

??הבנו... הבנו.... מה עושים

:המצרכים

מינימום שעתיים פנויות בכל יום
גיטרה מחוברת(!) למגבר
(טבלא מסודרת לרישום התקדמות (ראו דוגמא בסיכום ותמצית התכנית
מטרונום או מכונת תופים
כסא נוח לישיבה
.הרבה עקשנות וסבלנות

השלבים
1קריאת תווים
2אימון אצבעות
3אימון חילופי אקורדים
4העשרת ידע וסגנון מוסיקלי
קריאת תווים .תווים הם נושא שיכול להיות כאוב ומייגע במיוחד לגיטריסטים הרגילים לקרוא טאבלטורה !ברור לכולם שאם קוראים קטע בטאבלטורה בלי לדעת איך הוא נשמע – מיד הולכים לאיבוד מבחינה קיצבית .אני מאד ממליץ להקדיש לנושא התווים קצת זמן וזה אף יכול לשמש כמעין חמום קל לאצבעות .זה לא כל כך מסובך אם מתרגלים לזה ואפילו מהנה – במיוחד כשמנגנים (ואני ממליץ) על גיטרה קלאסית .קנו לכם חוברת כל שהיא במוסיקה קלאסית או חוברת לימוד תווים אם אין לכם שום ידע בנושא ושבו על זה .בהתחלה אתם תנגנו שורה או שתיים בכל יום, אך לאחר כמה שבועות זה כבר ישתפר .אל תשכחו שהרבה פראזות ברוק כבד לסוגיו (למי שאוהב את הסגנון) מגיעות ממוסיקה קלאסית אימון אצבעות .אימון האצבעות גם כן חייב להתבצע בכל יום .בשלב ראשון עשו רשימה של כל התרגילים, הפראזות, הסולמות, הארפג'ים , טפינג וכל מה שעולה לכם בראש :אח"כ , העבירו את הרשימה או חלק ממנה לטבלא הבאה
שם התרגיליחס תוויםמהירותמהירותמהירותמהירותמהירותמהירות
        
        
        
        
        
        
        
        
        
.השתדלו לגוון בין התרגילים ולא לרשום תרגילים זהים או דומים אחד אחרי השני אלא בדילוגים :לדוגמא סולם מז'ורי בקצב טריולות אח"כ תרגיל טפינג אח"כ סולם מז'ורי בקצב חלקי 16 אח"כ סולם פנטטוני ...וכ"ו .מרגע זה ואילך, חלקו את השבוע שלכם לשני חלקים של שלשה ימים, כך שלכל סעיף בטבלא יוקדשו שלשה ימים רצופים התחילו בסעיף הראשון שרשמתם, הפעילו את המטרונום ומדדו את המהירות המירבית בה אתם מסוגלים (!לנגן את הסעיף במלואו באופן חלק, נקי וללא טעויות וזמזומים. ( פרט לטפינג – התאמנו על כל התרגילים ללא דיסטורשן היו אמיתיים עם עצמכם ואל "תעגלו פינות"!. אם אתם לא עומדים במהירות לכל אורך התרגיל – גם אם הוא ארוך .כמו שרשרת המודוסים למשל – הנמיכו אותה במטרונום. אל תשכחו שאתם לא בהופעה אלא מתאמנים בבית .(רישמו את המהירות שלכם בטבלא וכן את יחס התווים (רבעים, שמיניות, חלקי 16, קוינטולות, ספטולות וכ"ו התאמנו על התרגיל עד שתרגישו שהוא בא לכם בקלות ואתם מסוגלים לנגן אותו באופן חלק לא פחות !מ 100% הצלחה .אם הצלחתם לחייך בזמן שאתם מנגנים אותו... זה הזמן להעלות את הטמפו (המהירות) במטרונום ולעבוד בקצב החדש .בצורה זאת המשיכו להתאמן ולשנות מהירויות עד שתגיעו לרוויה ולא תוכלו יותר להתקדם .זה בדרך כלל קורה כעבור 40 דקות עד שעה אם מתאמנים נכון – אבל זמן כמובן הוא דבר יחסי לכל נגן .רישמו שוב את המהירות החדשה שהגעתם אליה .ביום למחרת, כאשר תחזרו לנגן את התרגיל – זיכרו לא להתחיל מהמהירות המקסימלית שהגעתם אליה אתמול האצבעות קרות עכשיו ויש צורך שוב לחמם אותן לאט לאט ולהתחיל את התרגיל ממהירויות נמוכות יותר .ולאט לאט להגביר קצב שוב עד למקסימום – בשאיפה מעבר לכך אני ממליץ מאד לא לשלב שני סעיפים או יותר במהלך שלשת הימים. אנחנו מעוניינים .להרגיל את שרירי האצבעות לדבר אחד בלבד בכל חצי שבוע על מנת לאפשר לאצבעות להתפתח דבר נוסף הוא הפן הפסיכולוגי - שכן יש לכם כעת מספיק זמן לעבוד על כל סעיף בלי למהר .להגביר את קצב המטרונום, ובכך תבצעו עבודה יסודית על כל סעיף בכל שלב במטרונום תרגול חילופי אקורדים "?...לפני שתרימו גבה ותגידו: "מה? אנחנו אלופים בהעברת אקורדים! מה הוא מקשקש נבצע בדיקה פשוטה לבירור מצב חילופי האקורדים שלכם ,הניחו לפניכם שיר או מהלך אקורדים ,כוונו את המטרונום למהירות זהה פחות או יותר למהירות בה השיר מתנגן בדיסק (ונגנו (לא ביחד עם הדיסק ובלי לשיר...) את השיר מתחילתו עד סופו .בפריטת ארפג'ו כלשהי (גם אם השיר אינו מנוגן בפריטה מסוג זה ...של גאנז או "על קו הזינוק" של החברים של נטאשה וכ"ו DON’T CRY ארפג'ו – פריטת פירוק בסגנון ?הצלחתם לדייק בקצב ובאקורדים נקיים כולל מיתרי הבאס !אם כן ואם לא, נגנו שוב את כל השיר מתחילתו עד סופו באותה פריטת ארפג'ו – הפעם כל האקורדים בבארה ?מה מצבכם כעת ?מה לדעתכם יקרה אם תנסו בפוזיציות בארה גבוהות יותר או בטריאדים וכן מה היה קורה אם היו בשיר אקורדים כמו ??? Maj7, dim7, sus4, 9, 9+ , 9-, 11, 13 , 9, 5+ , 5- ...והרשימה עוד ארוכה ?איך פותרים את הבעייה .קחו שיר פשוט באופן יחסי ובצעו שוב את הבדיקה הנ"ל .הפעם כאשר אתם נתקלים בחילוף בעייתי – רישמו אותו בטבלה
"חילופי אקורדים – שם השיר: "עוף גוזל
חילוף יחס תווים מהירות מהירות מהירות
D->Em
Em->G      
בבארה Em->G        
בית א' כולו        
בית א' כולו בבארה        
לאחר שהכנתם את רשימת החילופים הבעייתיים, מדדו את המהירות המירבית בה אתם מסוגלים לנגן .כל חילוף עם ובלי בארה והמשיכו באימון כמו באימון האצבעות עד שתגיעו למהירות הנדרשת בשיר לאחר מספר ימים או שבועות, כשתתיצבו על המהירות הנכונה, נגנו באופן רציף את כל הבית .או הפזמון גם כן עם מטרונום והמשיכו לעבוד באותה הצורה עד שתגיעו למהירות הנכונה .(אח"כ נגנו את כל השיר במלואו עם ובלי בארה (יש עוד אופציות אקורדים אך לא ארחיב עליהן כרגע !זכרו – רק פריטות ארפג'ו בשלב זה ?סיימתם עם השיר ?אתם בטוחים שאם תכנסו לאולפן הקלטות תנגנו אותו ב 100% דיוק ...אם כן – עברו לשיר הבא ונסו למצוא שיר ברמת אקורדים גבוהה יותר ו/או משקל שונה ,כאשר תגיעו לשלב בו אתם שולטים בחילופי האקורדים בצורה טובה ניתן לשלב גם פריטות שונות ותרגול מקצבים כגון פאנק,מטאל, פנק, רוק עם דיסטורשן, לטיני, מזרחי, קאונטרי וכל מה שאתם חושבים לנכון Power Chords נקודה למחשבה – הרבה גיטריסטים נוטים להמעיט בחשיבות האימון על חילופי אקורדים וליווי אך מי שינגן או כבר מנגן בהרכב ובהקלטות יודע שאת רוב השיר הוא מנגן כגיטריסט .(מלווה ורק מידי פעם יוצא לאיזה סולו.... (אלא אם כן קוראים לו ג'ו סטריאני או סטיב וואי
טבלת תירגול חילופי אקורדים
חילוף יחס תווים מהירות מהירות מהירות
         
         
         
         
         
העשרת ידע וסגנון מוסיקלי ...הנגינה היא לא רק טכניקה ומיומנות – אלא גם מוסיקליות,וירטואוזיות,סאונד, גוון נגינה וכו' בחלק אחרון זה של האימון אני ממליץ לעבוד על שירים בכדי ליישם את כל מה שאתם .יודעים וכן ללמוד סגנונות חדשים ו/או לפתח סגנון מסוים הקרוב ללבכם :הכינו לכם רשימת שירים + הקלטות שלהם מכל מיני סגנונות, והוציאו את המקסימום מכל שיר – לדוגמא
1
הוצאת האקורדים וקטעי הסולו + פריטות ומהלכים מיוחדים מהשיר ע"י שמיעה
2
רישום נכון וברור של האקורדים כך שגם נגנים אחרים יבינו מה רשמתם
3
ניתוח המהלכים והבנת הסולמות והאקורדים
4
נסו לשחזר סאונדים מעניינים דרך מכשירי האפקטים שלכם
:נגנו עם השיר ברקע .(נגינה מדוייקת של תפקידי הליווי – אקורדים מקצבים ופריטות - בכמה פוזיציות (עם ובלי בארה .נגינה מדוייקת של תפקידי הסולו .נסו לנגן את השיר גם עם גיטרה אקוסטית וקלאסית .אלתרו סולואים על האקורדים של השיר בזמן שהוא מתנגן (התיחסו לאקורדים! ) עם ובלי דיסטורשן .זכרו פראזות מעניינות שלמדתם מהשיר, נגנו אותן בווריאציות שונות ושלבו אותן בקטעים אחרים כשאתם מאלתרים ,כל הדברים הנ"ל יהפכו אתכם לגיטריסטים פתוחים יותר לסגנונות ולשילובים המעניינים ביניהם - יפתחו את המוסיקליות וחוש הקצב שלכם, יפתחו את הנגינה והאלתור שלכם בכל מיני סולמות, ובקיצור !תהיו טובים יותר סיכום ותמצית התוכנית :ולסיכום – מספר הערות חממו ומתחו את הידיים, האצבעות, הכתפיים והגב בתחילת ובסוף האימון .שבו זקופים עם גו ישר ועל כסא נוח .תמיד התאמנו עם גיטרה מחוברת למגבר .אם כואב לכם שריר או מיפרק – עשו הפסקה ולבסוף – היו סלחניים עם עצמכם! יש ימים בהם הגיטרה לא מעוניינת בחברתכם... קחו מידי פעם הפסקה של מספר ימים לנוח מבלי לנגן בכלל – מוזר כמה שזה ישמע, אתם תחזרו בכושר עוד יותר טוב - מנסיון. :תמצית התוכנית (קריאת תווים (20-30 דקות ביום | V אימון אצבעות (20-30 דקות ביום) - זיכרו להחליף תרגיל כל שלשה ימים | V (חילופי אקורדים (30-50 דקות ביום | V (שיר חדש (לא מוגבל בזמן דוגמא לטבלאת מעקב אחר התקדמות
מהירות מהירות מהירות יחס תווים שם התרגיל
100 85 70 1/16 סולם מג'ורי
      1/8 סולם פנטטוני
      קוינטולות פראזה מספר 1
.תמיד יש מה ללמוד ולאן להתפתח ובמיוחד במוסיקה !!!וככל שתתקדמו יותר, תגלו שיש עוד הרבה דברים חדשים ומרתקים ללמוד... וזה כל הכייף .אני מקווה שהצלחתי לסייע ולהעלות לכם נקודות למחשבה !ישנן אינסוף שיטות אימון טובות ומגוונות כמספר הגיטריסטים בארץ ובעולם תוכנית זאת היא רק אחת מהן ואתם מוזמנים להתאים אותה לצרכים ולרצונות שלכם.הוסיפו או צמצמו נושאים !אך תמיד הישארו מכוונים ,בהצלחה אבי מזור גיטריסט בלהקת הבלים מורה לגיטרה (רמת גן), מוסיקאי, מלחין ומעבד 050-5711610 avi_mr@zahav.net.il
התחבר להגיב: הרשמה \ התחברות
מה זה קאפו
07:40 - 2.11.2011 מה זה קאפו???

ומי ששאל אם יש כסא לגיטרה נראה לי שאתה מתכוון לאפקטים אבל אם לא אז אין כזה דבר כסא מיוחד לגיטרה

אבי מזור
18:39 - 31.08.2010 גיטריסטים/יות  תודה על התגובות! שמחתי מאאד לגלות שהמאמר עוזר לכם.
אפשר להפנות אלי שאלות למייל, או ליידע אותי על שאלות פה בקשר למאמר או בכלל בנושא גיטרות ונגינה ואני מבטיח לעזור.

בהצלחה!

אבישי
22:30 - 4.11.2009 אחלה עצות זה דברים שכימעט ולא למדתי עכשיו אני אתחיל להישתמש בשיטת האימונים שלך


 נ"ב     גם לי קורה מידי פעם שלא כל כך יש לי חשק לנגן אבל אז אני חוזר לנגן ומרגיש סבבה לאלה

הדס
21:00 - 3.11.2009 וואלה.. תודה רבה!
שאלה אחת...
כשאני שמה את הקאפו איך אני יודעת איזה אקורד לנגן במקום??
למשל כמו בדוגמא שהבאת dm במקום Ebm???

ניר
15:19 - 3.11.2009 היי הדס. זה לא משנה מאיזה סולם מתחילים, אני למדתי קודם סולם Am אחרי זה  C אחרי זה D ואז A ומשם את כולם אחד-אחד.

לשאלתך - אין כיסא מיוחד לגיטרה, אבל בנגינה קלאסית מומלץ לשבת על כיסא ולשים את רגל שמאל על שרפרף קטן כדי להגביה אותה וככה להגביה את הצוואר. ועדיף לשבת על כיסא גבוה בגיטרה, למרות שזה לא משנה הרבה.
קאפו - את צריכה לשים את הקאפו בין 2 שריגים במקום שאת רוצה. אם את רוצה לנגן שיר בסולם שדורש הרבה אקורדים עם גשר, עדיף לנגן עם קאפו. שימי אותו בין 2 השריגים (בין 2 פסי המתכת) ולא על השריג עצמו. אם את רוצה קאפו בבית 2 למשל אז שימי אותו בין השריג הראשון לשריג השני. או בבית 5 אז בין הרביעי לחמישי. הבנת את הפואנטה... הקאפו עוזר להישאר עם צורות אקורדים פשוטות ולנגן בסולם שבו צורות האקורדים מסובכות יותר (למשל Ebm זה אקורד לא פשוט להתחלה, ועם קאפו בבית 1 אפשר לעשות Dm וזה יהיה האקורד המתאים)

הדס
15:07 - 3.11.2009

הסדר בסולמות הוא כזה: דו, סול, רה, לה, מי, סי, פה.
מתחילים מדו ואז עוברים לפי מעגל הקווינטות או מה שזה לא יהיה..
בכולופן.
יש לי שאלה,
 יש דבר כזה כסא מיוחד לגיטרה?
איך משתמשיפ בקאפו????
תודה רבה רבה!!!
האתר ממש עוזר לי.
קניתי על ההתחלה גיטרה אקוסטית מאוד יקרה ובגלל שאני בחו"ל לבד אני לומדת קלאסי לבד מספרים.
נעזרת בכם המון!!!


shlomi
14:40 - 30.06.2009 אבי שלום
רציתי לדעת שאני לומד סולמות ממה להתחיל?
מאיזה סולם ואיך להמשיך?

גיטריסט שהתפתח ע"י אבי מזור המלך
15:13 - 19.10.2008 אבי תודה רבה רבה!!אני מרגיש שאני מתקדם יפה מאוד..וככה גם כל הסובבים אותי ששומעים אותי מנגן רק שיש לי שאלה..תוכנית האימונים הזאת היא יכול לעבוד גם על קלאסית למתחילים?

הודעה מהמערכת
כרגע אינך מופיע בתוצאות החיפוש של מערכת הכרויות הנגנים ב TAB4U.